Téma: Tolik potřebné vitamíny - část pátá

11. dubna 2011 v 13:46 |  Zajímavosti
Nyní pohovořím o kyselině pantotenové, jenž byla dříve nazývána rovněž jako vitamín B5. Vyskytuje se v rybách a vnitřnostech a to obzvláště v játrech. Je důležitá pro látkovou přeměnou což znamená odbourávání tuku, uhlohydrátů a stavebních prvků bílkovin. Hraje důležitou úlohu při detoxikaci a posiluje odolnost sliznic proti infekcím. Denní potřeba činí osm až deset miligramů a lze ji pokrýt například konzumací sta gramů slanečků či jater. Dále pak.

Máme zde kyselinu folovou, jenž byla dříve nazývána jako vitamín M. Vyskytuje se v obilných klíčcích, kvasnicích, špenátu, zelí, červené řepě, játrech a chřestu. Spolupůsobí při výstavbě dědičného materiálu a při dělení buněk. Důležitá pro tvorbu barviva v červených krvinkách a je nepostradatelná pro funkci nervové tkáně. Denní potřebu lze pokrýt konzumací kvasnic a pšeničných klíčků, dvěma sty gramy špenátu, červené řepy a zelí a rovněž sto dvaceti gramy jater. Pojďme k dalšímu vitamínu.

Niacin je označován také jako vitamín PP, což je zkratka pro Pellagra-Preventing-Factor a to znamená faktor bránící vzniku pelagry což je typciká kožní nemoc vznikající v důsledku nedostatku niacinu v oblastech nadprůměrné spotřeby kukuřice. Vyskytuje se v játrech, rybách, krůtě, houbách, celozrném chlebu a rýži natural. Niacin je důležitý pro získávání energie a dodávání energie v lidském těle a taktéž je důležitý pro dopravu kyslíku v krvi. Denní potřebu lze pokrýt konzumací sta gramů jater, sto padesáti gramy ryb nebo krocaního masa a také rýže natural stejně jako konzumací celozrnného chleba a hub.

_____________________